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Normal litri, metri cubi, conversione, che confusione


multiyellow
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Buonasera a tutti, sono in difficoltà con tabelle di conversione tra portate e mc/h.

Devo dimensionare un quadro pneumatico e mi chiedono se i componenti scelti danno almeno 75 Nm3/h.

Se utilizzo un filtro da 1" che da come portata massima 10000 Nl/min. è sufficiente ?

Il calcolo che ho provato a fare è : 10000 (Nl/min) X 60 ( minuti ora) : 600.000 ( Nl/ora) : 1000 ( litri x metro cubo) = 600 (Nmc3/h)

ho scitto una sciocchezza ?

Vi chiedo, ma quando si parla di normal litri cosa si intende? E' corretto dire che la portata, ad esempio 50 Nl/min, sono 50 litri di aria compressa a 6 bar che passano in 1 minuto in un determinato componente ?

Vi ringrazio per le risposte, sono nuovo del forum, ma credo che mi sarà abbastanza utile.

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  • 2 months later...

Il calcolo che ho provato a fare è : 10000 (Nl/min) X 60 ( minuti ora) = 600.000 ( Nl/ora) : 1000 ( litri x metro cubo) = 600 (Nmc3/h)

ho scritto una sciocchezza ?

corretto 

E' corretto dire che la portata, ad esempio 50 Nl/min, sono 50 litri di aria compressa a 6 bar che passano in 1 minuto in un determinato componente ?

ho trovato questa risposta

Hi,

Nl/min means "normal liters per minute". It is the amount of air that flows through a pipe, but calculated back to 'normal' conditions.

Normal conditions being:
0 degrees Celsius
1 atmosphere (1.01325 bar)

 

The quick and dirty method:

Divide the Normal liters per minute (Nl/min) by the pressure plus 1 to get the l/min through the pipe.

50 Nl/min at 7 bar = 50/8 = 6.25 l/min compressed air flow through the pipe.

The exact method, using the 'ideal gas law':

PV=nRT

Since the amount of molecules stay the same, we can say:

V1 = (P2/P1*T1/T2)*V2.

V1 = normal liters per minute
V2 = liters per minute

P1 = pressure at normal conditions
P2 = actual pressure

T1 = temperature at normal conditions
T2 = actual temperature of air

The P1/P2 part compensates for the difference in pressure.
The T1/T2 part compensates for the difference in temperature.

In the calculation to normal conditions, we need to use absolute pressure (not relative) and absolute temperature (Degrees Kelvin: 0 degrees Celsius is 273.15 degrees Kelvin).

Example 1: 50 l/min at 7 bar, 25 degrees Celsius, to Nl/min

50 Lpm x (810 kPa/101.325 kPa) x 273.15 / (273.15 + 25) = 367 NL/min

Example 2: 500 Nl/min to actual compressed air flow at 7 bar and 20 degrees Celsius.

(7 bar relative = 8 bar absolute = 8 * 101.325 = 810 kPa)

500 Nl/min = (810 kPa/101.325 kPa) x 273.15/(273.15 + 20) * V2

We can calculate that V2 = 67.2 l/min

Answer: there flows 67.2 liters of compressed air thruogh the pipe, at 7 bar and 20 degrees Celsius.

Remember: 
liters/min is what you will measure using a flow meter. There are flow meters that can also show Nl/min (it wil need a built-in pressure and temp sensor also for this).

Nl/min is what is usually indicated on compressors and also on pneumatic devices.

I hope all of this made sense, it can become quite messy when typing math in plain text.

Why do you want to convert nl/min to l/min?

1) If you want know the correct pipe size for your compressed air system, be sure to check out my compressed air pipe sizing page.

2) If you want to buy a compressor en want to know the capacity? Go to the air compressor buying guide.

Please let me know if you have more questions.

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  • 6 years later...

Buonasera al gruppo. Nel mio caso ho notato una notevole differenza nella rilevazione della portata di un compressore aria con 2 diversi flussimetri. Un modello rileva 14 mc/ora a 10 bar, l'altro 17 mc/ora con lo stesso compressore. Chi può aiutarmi? Per stabilire il FAD utilizzo un foglio di calcolo. Devo sostituire qualcosa nella formula? (pensavo al numero di Reynolds, ma non trovo informazioni risolutive in rete). Grazie 

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Ivan Botta

Fulviu, ti sei accodato ad una discussione di oltre 6 anni fa, non è consentito dal regolamento che hai accettato in fase di iscrizione al forum, oltre a creare inutile confusione.

 

Questa discussione la chiudiamo, se serve aprine pure una nuova, grazie.

 

***DISCUSSIONE CHIUSA***

 

 

Edited by Ivan Botta
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